Bløde børn

Hvad kan vi gøre for det lille bløde barn

Barnet har brug for at få ”vækket” kroppens muskler og blive mere fortrolig med at bevæge sig. Dette kan gøres ved at:

  • Brug din egen krop som redskab for barnet, til at ligge på, stå i kravle stilling over dine ben, stå på dine lår, rejse sig op ad dig
  • Brug også din stemme og dit udtryk til at ”vække” barnets interesse for at bevæge sig, og til at forberede kroppen på aktivitet
  • Gyng, dans og vug barnet, når du går med det
  • Lad barnet ligge på maven i den vågne tid. For at holde dit barns interesse fanget i længere tid i denne stilling, kan du lægge det på maven på puslebordet, så det kan kigge på dig, og lade det ligge og kigge på sig selv i et spejl
  • Når barnet ligger på siden og leger, får det hjælp til at hænderne kan mødes, og benene kommer væk fra ”frøstillingen”
  • Det er en god ide, når du sidder med eller bærer dit barn, at du er opmærksom på at samle benene, således at barnet kommer væk fra ”frøstillingen” i perioder
  • Hvis barnet efter 5-6 måneder endnu ikke er begyndt, at stemme sig op på armene i maveliggende stilling, kan du lægge en hånd på barnets bagdel, for at støtte den nederste del af kroppen. Det kan også være med til at give barnet den stabilitet, der skal til, for at barnet kan række ud og op efter legetøjet
  • Hjælp barnet med at komme i gang med at rulle. Barnet ligger på ryggen og bevægelsen startes ved at du krydser barnets ene ben henover det andet
  • Det er vigtig at lægge legetøjet, så barnet skal arbejde lidt for at få fat i det, men ikke længere væk end at der er succes med at nå det
  • Udvælg nogle enkle stykker legetøj, som barnet virker meget interesseret i, måske er det noget med lyd, spejlreflekser eller stærke farver
  • Når barnet er stærk nok til at holde sin ryg rank, kan du lade det sidde mellem dine ben, og her kan barnet arbejde med at holde balancen. Barnet kan også række ud efter legetøj på hver side af dine ben
  • Lad barnet stå på dine lår og prøv at motivere barnet til at hoppe her, hold barnet på kroppen
  • Sørg for at barnet har et godt skridsikkert underlag at lege/bevæge sig på. Det gør det nemmere for barnet at holde benene samlede, når det skal op i kravlestilling og op i stående stilling
  • Lad barnet stå i kravlestilling henover dit ben, når du sidder på gulvet. Støt barnet om hofterne med hænderne, så benene ikke glider ud til siderne
  • Lad barnet kravle længst muligt, så barnet opnår en god muskelstyrke
  • Når barnet kan stå med støtte, kan du begynde at lege små samle op lege med det, så barnet øver at komme ned i hugsiddende og op at stå igen. Støt eventuelt barnet om hofterne med hænderne, hvis benene skrider ud
  • Lad barnet række op efter ting på bord/vindueskarm, så det skal op at stå på tæerne
  • Barnets muskler kan også styrkes ved at lege på en stor bold. Lad barnet ligge på maven på bolden og opmuntrer det til at kigge op eller række frem og op efter noget
  • Barnet kan også sidde på bolden, hvor du holder barnet omkring hofterne. Hop med bolden og vip bolden i alle retninger i det tempo der bevirker at barnet stadig kan nå at følge med og stabilisere i overkroppen
  • Lad barnet tumle, gå og hoppe i blød madras eller luftmadras
  • Lav små forhindringsbaner til barnet både ude og inde, fx kravle over madras, puder eller lignende

                                                                                

Hvad kan vi gøre for det større ”bløde” barn

Barnet har brug for at få vækket kroppens muskulatur og blive mere stabil ved bevægelse. Dette kan gøres ved:

  • Lad barnet være så aktivt som muligt hver dag, både under leg men også i de daglige aktiviteter som f.eks. kravle op på højstol/stol, op på puslebord, i autostol osv. Lad det også selv hjælpe med, når tøjet skal af og på, men hjælp med at gøre opgaven overkommelig. Det træner barnets styrke, balance og koordination
  • Lad barnet transportere sig selv, f.eks. gå, cykle og bruge løbehjul eller løbecykel
  • Det er vigtigt at barnet har godt støttende fodtøj, men lad også barnet gå i bare tæer på forskelligt underlag for at træne musklerne i fødderne.
  • Det er godt at gå og lege i varieret terræn
  • Hoppelege på trampolin, hoppe over stregerne på fortovet, hoppe ned fra lave forhindringer på madras/luftmadras
  • Opsøg steder sammen med barnet hvor der er mulighed for at klatre og balancere
  • Det er godt for barnet når det skal sidde på en stol, at det sidder på en stol med rygstøtte og hvor fødderne er understøttede. Nogle børn har nemmere ved at holde kroppen rank, hvis de sidder på en luftpude eller skråkile
  • Legeaktiviteter på stor bold er gode til at træne musklerne og øge kropsstabiliteten. Lad barnet ligge på maven over bolden og række op efter ting. Gå frem på armene og tilbage igen liggende på maven på bolden. Sid på bolden og vip til alle sider. Det større barn kan øve sig på at holde balancen siddende på bolden
  • Brug den store bold til at sidde på, når barnet laver aktiviteter ved bordet
  • Lad barnet bruge tykke skriveredskaber, eller tuscher, som skriver nemt. Brug saks med hjælpefjeder.
  • Brug fliserne udenfor og brug store stykker kridt til at tegne med.
  • Lad også barnet stå op og tegne, evt på store stykker papir hængt op på væggen, en tavle, et staffeli, eller brug en stor papkasse der skal dekoreres
  • Lad barnet være med i de daglige pligter, løfte ting til og fra bordet, røre rundt i farsen, og lægge tøj sammen
  • Leg med modellervoks, dej og lignende hvilket styrker musklerne i fingrene og hænderne. Brug også figurer der kan trykkes ned i modellervoksen, og skær små stumper af modellervoksen når den er rullet til lange ”pølser”
  • Lad barnet lave gynge-, snurre- og vippeaktiviteter
  • Frottér barnet godt efter bad for at øge barnets kropsfornemmelse
  • Forhindringsbaner ude og inde der sætter krav til at barnet bevæger sig i alle niveauer, f.eks. krybe, kravle, balancere, kravle over

 

Det er sjovt at gynge

  Forældrehistorie... Læs mere

Weltklasse