Grovmotorik

Aktiviteter, hvori der indgår muskelstyrke og stabilitet:

Ase/mase/brydelege mellem barnet og en voksen, i forskellige udgangsstillinger, fx stå på knæ, i knæ 4 stående, stående

  • Skubbe/mase til en stor bold imellem barnet og den voksne
  • Trække/skubbe lege, trække i tov, trække noget ind til sig
  • Løfte tunge ting, køre med en tung trillebør, vande blomster med en lidt stor fyldt vandkande
  • Kravlelege, evt. med en lille rygsæk på (for de større børn)
  • Ved indkøb lade barnet hjælpe med at bære fx en liter mælk, skubbe indkøbsvognen
  • Gå op og ned ad trapper, træde op og ned af en lille skammel, gå op ad bakker, gå op ad klitter
  • Trillelege og kravlelege, for de større børn kravle op ad en bakke, trække sig op i rutsjebanen
  • Hop i trampolin, puder, madrasser
  • Kaste til måls, gerne med lidt tunge ting
  • Hænge i tove
  • Aktiviteter i svømmehal, trække sig op fra kanten og hoppe i vandet

Aktiviteter, hvori der indgår balance og stabilitet:

  • Gå på line, på træstammer, på kanten af sandkassen
  • Gå op og ned af trapper/stole, gå på hynder/puder, gå på usikkert og ujævnt underlag, gå i sand, i skoven
  • Boldspil med bold af forskellig art/størrelse/tyngde (trille, kaste, enhånds- og tohåndskast, studse i jorden)
  • Leg med ballon i luften, brug evt. en fluesmækker
  • Svingfigur og stoplege med imitation
  • Gynge på forskellig måde, stå op, sidde, ligge på maven
  • Ligge på maven på stor bold og lege flyver
  • Sidde på en stor bold, hvor den voksne holder på lårene af barnet
  • Trillelege
  • Stå op og bygge tårn af store klodser, tage klodsen nede fra gulvet og byg tårnet
  • Stå i sand og grave med en stor skovl
  • Stå på balancepude, evt. stå her og se tv
  • Stå på vippebræt
  • Tumlelege, trillelege i luftmadras
  • Kravlelege, kravle i luftmadras, gennem tunnel

Kropsfornemmelse

Alle aktiviteter og lege kan være med til at øge kropsfornemmelsen, da man får en bedre fornemmelse for sig selv og sin krop ved at bruge den.

  • Lege “burger/pandekage” leg, hvor barnet fx bestiller det der skal på og den voksne trykker og klapper på barnets krop
  • Rulle barnet ind i en måtte eller et tæppe, se om barnet kan komme fri
  • Tumlelege, hvor barnet bruger kræfter
  • Bevæge sig i mange niveauer, kravle højt op/ned-under/over-ind i/oven på osv.
  • Gå på bare tæer på forskellige overflader, græs, sand osv.
  • Hoppe på forskelligt underlag, springmadras, luftmadras
  • Præsenter barnet for mange forskellige smagsoplevelser, start med sødt-surt-salt-bittert
  • Følelege, lade barnet mærke genstande med forskellige overflader og i forskelligt materiale
  • Boldspil hvor man ”bestiller” bolde; en hård/blød bold, en kort/lang, en høj/lav
  • Skub til en stor bold på alle mulige måder, med en hånd, knæ, numsen osv.
  • Gynge på mange måder, sidde, stå, ligge på maven, gynge stille, gynge højt, snurre rundt
  • Give krammere– kram som en bjørn, en mus osv.
  • Give massage, dybe tryk, faste strygninger
  • Frottér barnet godt med håndklædet efter bad
  • Imitationslege; skiftes til at bevæge sig på forskellige måder og efterligne, f.eks. balletdanser, linedanser, bjørn, gøre sig tung, gøre sig let osv.

 

 

 

 

 

Det er sjovt at gynge

  Forældrehistorie... Læs mere

Weltklasse